Audio Online – Reklama i Muzyka (raport IAB 2016)

Dziś ukazał się raport Audio Online„, przygotowany przez IAB Polska, a dotyczący cyfrowego rynku audio w Polsce. A w nim mój krótki komentarz:

Mobilność, postawienie na streaming oraz usługi Premium, a także błyskawiczna reakcja na potrzeby użytkowników – te mocne i aktualne na rynku cyfrowej muzyki trendy świetnie obrazuje przykład zeszłorocznej premiery Apple Music. Oto firma Apple, która ponad 10 lat temu była prekursorem cyfrowej sprzedaży MP3, a potem od 2013 r. budowała iTunes Radio, stawia na całkiem nowy serwis streamingowy i… w ciągu pół roku zdobywa 10 mln. płacących subskrybentów. To wynik, na który szwedzki Spotify musiał pracować przez sześć długich, okupionych stratami finansowymi lat.

A jak to się ma do przychodów z reklamy? Tak, że sukces Apple Music paradoksalnie ilustruje swego rodzaju „powrót do korzeni” na rynku muzycznym. Oto znów płacimy za muzykę, czyli coś co wydawałoby się jest już dostępne całkiem za darmo. A czemu płacimy, skoro mamy Youtube, mamy pirackie MP3 oraz tysiące wspieranych reklamą stacji internetowych, na których można włączyć „adblocka” w przeglądarce? Bo dla wielu z nas tak jest prościej, szybciej, a czasem bardziej uczciwie. Bo chcemy mieć ulubioną muzykę na każdym urządzeniu z którego korzystamy, w każdym miejscu w którym aktualnie przebywamy. Bo jesteśmy wygodni.

Tu parę linków, które znalazłem przygotowując się do panelu:

  • Ciekawe statystyki Pandory – największego na świecie serwisu radia internetowego. Można się tam dowiedzieć m.in., że aż 7 mln. użytkowników Pandory w USA rozpoczęło korzystanie z usługi, aktywując ją w swoim samochodzie (w ramach aplikacji „wbudowanej” w panel sterujący).
  • Artykuł o tym, jak w połowie zeszłego roku Apple chciało wysiudać z biznesu streamingowego serwisy, które udostępniają „muzykę na żądanie” w wersji darmowej, emitując przy nich reklamy (m.in. Youtube i Spotify). To tak w ramach przygotowania gruntu pod zeszłoroczny start Apple Music.
  • Wywiad Maćka Budzicha z Michałem Szolcem ze studia Saint Tropez (i z katowickiego Kopernika – pozdro!) – m.in. o tym, jak powstają audiobooki i słuchowiska w Polsce.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *